| „K MAN DUOSITE, JEIGU J JUMS IŠDUOSIU ?“ (Judas, vienas i Dvylikos, Evangelija pagal Mat)
Prie tris deimtmeius grivanio kaljimo propagandiniame rupore „Komjaunimo tiesa“ ir kitose „tiesose“, kurios pelnytai raomos kabutse, skaitme apie Kybart klebon kun. Sigit Tamkevii, su roaniaus vzdu stojant skersai kelio vis sovietini moni viesiai ateiiai. Budri reimo urnalist bei kit „kompetenting organ“ pastangos neliko bergdios, ir netrukus Kybart klebonas atsidr Perms srities konclageryje. Nnai ratas apsisuko, ir nepriklausomoje Lietuvoje komjaunuoli dirbio permjas „Lietuvos rytas“ ir jo urnalist Laima Lavast, besispecializuojanti „iurpi Banyios ukulisi“ demaskavimuose, vl atrado kliuvin vis alies katalik laimingam, paangiam bei dialogo su iuolaikiniu pasauliu lydimam gyvenimui: t pat Sigit Tamkevii, taikios lietuvi rezistencijos dalyv ir buvus politkalin, iandien Kauno arkivyskup.
Sakytume, viskas savo vietose: „Lietuvos rytas“ yra „Lietuvos rytas“, Lavast yra Lavast, toks j darbas. Taiau inyra ir nauj niuans: krikioni bendrijos vidini bd, tikr ar tariam, ypating pamgim puoseljanti urnalist savo rain grindia interviu su grupe anonim, kurie sakosi es Lietuvos katalik kunigai. Kalbinamj asmen pakankama orientacija Banyios struktros, teiss ir lietuvikosios problemikos srityse nesuteikia pagrindo tuo abejoti. Taigi, grup kunig urnalistei tvirtina, kad: arkivyskupo S. Tamkeviiaus veikla griauna Lietuvos Katalik Banyi; arkivyskupas neklauss Popieiaus, paeidinjs Banyios kanon teis; jam netinkanius gerus ir kompetentingus kunigus nepagrstai baudis, o svarbius postus Banyioje skirsts sovietmeiu susikompromitavusius senus ar savo proteguojamus jaunus kunigus, kuriais gals manipuliuoti; apsistats giminmis, kurie neteistai turtjantys giminysts su arkivyskupu dka; galimam nepasitenkinimui ugniauti naudojs ne tik savo „tarnybin padt“ Banyioje, bet ir draugikus ryius su deinij partij valdia, net slaptsias tarnybas (!).
Dano Browno „Da Vinio kodas“ ir jo klaikusis hierarch smoksl labirintas susidr su grsmingais konkurentais ms brangioje alelje Lietuvoje.
Bet ne apie tai. pagieingus anonim priekaitus arkivyskupui Sigitui Tamkeviiui rimtai reaguoti gali nebent tie, kurie visikai nepasta nei arkivyskupo, nei tikinij bendruomens dabarties. Kunigo asmuo yra labai vieas: ilgai nenuslpsi, jei uvaldo alkoholin priklausomyb, ar sunkumai su celibato laikymusi, ar turto godulys, ar trokimas piktai viepatauti, uuot kukliai tarnavus. Visuomenei tas viskas kaip ant delno.
O kok mato ir pasta visuomen jau bene pus amiaus vieai veikiant ganytoj Sigit? mogus, kuris dl itikimybs Popieiaus ir Banyios statymams atvirai pasiprieino okupant valdios primestiems represiniams potvarkiams, dl to smoningai jo soviet teism, kaljim, tremt (tai jis nepaklsts Popieiui ir pamins Banyios teis?!) Imanantys istorin kontekst ino, kad tai buvo realus apsisprendimas atiduoti gyvyb u Krist – ne visi, kalj drauge su kunigu Tamkeviiumi, sugro i an viet gyvi... mogus, kuris vis save atidav Evangelijos mokymo skelbimui, nieko nepasilikdamas sau – nei mediagini grybi, nei psichologinio komforto, kuriuo neretai naudojasi su viskuo sutinkantys, visiems tinkantys ir esmini tikjimo princip neginantys kunigai („ ... – Juk Banyia turi guosti mones, o ne kelti jiems kakokius moralinius reikalavimus“, – pasak kart vienas turtuolis socialdemokratas TV diskusij laidoje). mogus, kur daugsyk maiau su stebtina, tikrai tvika kantrybe iekant dialogo ir slyio tak su liai besielgianiais, eidinjaniais, nepamatuotomis ambicijomis save dvasinius akligatvius variusiais kunigais. Atrodydavo, kad nra jo paties asmens, jo emocij, o tiktai pastanga isprsti problemas su kuo didesne nauda Banyiai ir atlaidumu tam susipainiojusiam bendradarbiui.
Tai, k ia raau, galt labai konkreiais liudijimais patvirtinti daugyb vairi kart, pair ir profesij moni, pasauliei ir dvasinink, kurie ilgiau bendravo su kunigu, vliau vyskupu Tamkeviiumi. Ir tuo atveju, jei bent dalis j nusprst esant prasminga atsiliepti, netgi bedugnis internetas sunkiai sutalpint komentarus. Gal iuo atveju tai bt visai adekvatus atoveiksmis. Kelet ypa odiozini L.Lavasts panekov teigini ir a noriu ia paliesti. Vienas j – kad arkivyskupas Tamkeviius nurods kunigui, kurio sugyventin lauksi, pasirpinti abortu. Tai absurdikas meitas: tiems, kas bent apytikriai suvokia, kokia asmenyb yra Kauno arkivyskupas, yra visikai aiku, kad jis, bdamas sitikins gyvybs gynjas, nei moralikai, nei psichologikai negaljo nieko panaaus patarti. Kitas absurdas – kaltinti arkivyskup Lietuvos Banyios blokavimu ir izoliavimu nuo Vatikano. Net labai kartai to nordamas, joks vyskupas nestengt tokio tikslo pasiekti, nes Apatal Sosto atstovyb, nunciatra - linksmai tariant, Vatikano „akys ir ausys“ Vilniuje, T. Kosciukos gatvje - atvira visiems norintiems ueiti. Ir jeigu ne pikta valia, tai tam tikra nesveikata dvelkiantis absurdas yra tvirtinimas, kad ... „arkivyskupas susidorojo su /.../ kardinolu Vincentu Sladkeviiumi, kuris paskutines dienas leido alia Kauno kurijos stebimas, alkanas, suals“. Apie penkerius metus gyvenau tame paiame name Valaniaus g. 6, u sienos buvo kardinolo Vincento butas, danai ueidavau jo aplankyti. Arkivyskupo S. Tamkeviiaus rpesiu prie serganio kardinolo nuolat budjo bent keturi mons – medikai, giminait, jo geras biiulis, pasigrtino mogiko jautrumo kunigas mons. Vincentas Jalinskas. Kiekvienam senyvo amiaus sulaukusiam ligoniui galtume tik palinkti tokios globos, slaugos ir rpesio. Taiau, pasirodo, manoma paneigti akivaizdiausius dalykus, kuomet sveik prot ulieja kertingas pyktis – o panekovams ir iniasklaidai trks ply reikia kuo blogesns inios...
Taiau lidniausia ioje banalioje istorijoje ne jokios kritikos neilaikantis fakt ikraipymas, melas ir meitas. Ne tai, kad nesidrovima buvusiam politkaliniui prikaiioti „zek bendravimo kultros“ – o ia pat gatvs paaugli subkultros proiu rimtai aptarinjamos kardinolui ir arkivyskupui es prigijjusios pravards... Ne tai, kad arkivyskupas Tamkeviius, pasirodo, ess kaltas dl pasaulinio sekuliarizacijos proceso, kurio pasekoje vietoj 200 kunigysts kandidat 1991 m. dabar Lietuvos seminarijas stoja apie 20... Net ne tai, kad visame ilgame rainyje remiamasi apkalbomis ir nuogirdomis, kuri nemanoma nei rodyti, nei paneigti („yra pagrindo sklisti kalboms“, „yra kunig, girdjusi arkivyskupo odius „Sudorosiu juos (nepatenkintuosius) po vien“, ir t.t., ir pan.) – kalbsenos modelis, kurio rpestingas kunigas nuoirdiai patart vengti savo penitentams, primindamas atsakomyb u kito asmens gero vardo eminim.
Lidniausia tai, kad tie broliai kunigai, anonimai, ateina „Lietuvos ryt“, kuris neseniai skelb nevarias insinuacijas apie palaimintj Popiei Jon Pauli II, kad jis galbt sergs sifiliu, ateina pas p.L. Lavast, inom tendencingu nusiteikimu iekoti Banyioje blogio ten, kur jo su lupa neirsi – ir skundia jiems savo vyskup, savo Banyi, savo bendradarbius kunigus. Tai yra fronto linijos perjimas prieo pus – nes objektyviai „Lietuvos ryte“ vyraujanti srov propaguoja, diegia ir atstovauja materialistin, vartojimo, sekuliarizmo ideologij, ir kokie bebtume tolerantiki, yra neginijama gyvenimo aksioma, kad pasaulir kova vyko, vyksta ir vyks ateityje. Taigi dl asmenini nuoskaud, tikr ar sikalbt, einama bylintis pagoni teismus, dl kuri dar apatalas Paulius savo meto krikionis grietai spdavo. Kakaip nemaloniai prisimena Judo, vieno i Dvylikos, klausimas, atjus pas savo Mokytojo prieus: „K man duosite, jeigu j a jums iduosiu?“ (Mt 26, 15).
Ir kas ypa rykiu kontrastu skiria anonimus nuo j puolamo Arkivyskupo – tai tas nevyrikas bailumas, kur, beje, ir p. Lavast taikliai pastebjo. Kunigas Sigitas Tamkeviius dl savo suprastos tiesos ir igyvenamos neteisybs rizikavo viskuo. „Lietuvos ryto“ panekovai negal prisistatyti savaisiais vardais, nes ... „ kunigai bauginti“, arkivyskupas, es, gals (kakaip) „sudoroti“ (!). Tai, vyrai, tiek ir teverta Js teisyb, dl kurios neidrstama bent teorikai galim nepatogum nuksti.
Istorikai sako, vyskupo Valaniaus laikais buv karjerist kunig, kurie i savanaudik paskat davinjo savo ganytoj caro generalgubernatoriaus valdininkams. Arkivyskupas Sigitas Tamkeviius jau yra ir liks Lietuvos Katalik Banyios istorijoje, kaip liko vyskupas Valanius. ... O kas ir kur liksite Js, „Lietuvos ryto“ anonimai?... Tepadeda gailestingasis Viepats suprasti.
Kun. Robertas Grigas
Kaunas 2011 08 04 |